Monday, August 6, 2012

“KERANA SEMANGKUK BIHUN SUP”

Ini kisah benar!!!
      Assalamualaikum dan salam sejahtera. Berkenaan dengan tajuk dia atas, saya ingin berkongsi pengalaman pahit saya apabila terlibat dengan satu jenis penyakit yang sukar diterima oleh akal fikiran kita iaitu “santau”. Santau adalah sejenis sihir yang digunakan untuk melumpuhkan atau membunuh seseorang tanpa boleh dikesan atau diubati dengan menggunakan cara perubatan moden. Santau akan bergerak dari satu organ ke organ utama seperti jantung, paru-paru dan hati dahulu seterusnya ia akan merebak atau menjejaskan organ-organ lain. Terdapat 2 jenis santau iaitu serbuk dan cecair. Terdapat 3 cara terkena santau iaitu makanan, minuman dan angin

            Di hari saya disantau, saya pergi ke Pusat komputer untuk menghabiskan masa lapang saya. Selepas beberapa jam kemudian saya berasa sudah tiba masa saya untuk “lunch”. Saya pergi di kedai yang berdekatan. Saya memakan semangkuk bihun sup dan terasa masih lapar. Saya pun terus membeli lagi semangkuk bihun sup. Mangkuk bihun sup yang kedua ini lah yang membuat saya terlibat dengan santau. 

            Saya pada mulanya terasa aneh dan pelik dengan rasa hidangan mangkuk kedua ini. Saya menganggap tiada apa-apa. Apabila 2 hingga 3 jam berlalu, saya terasa badan saya pelik dari segi suhu badan, sakit dada, pening dan dengupan jantung semakin kuat dari biasa. Saya terus pulang ke rumah dan berehat. Saya tidak mampu berdiri lama dan hanya mahu berbaring sahaja. Semakin lama semakin kuat sakit saya. Kebetulan kawan saya daripada Pahang ingin pulang ke Pusat pengajian. Saya mengambil beliau di Sungai Petani. Dalam perjalanan saya mengambil beliau dengan ditemani sahabat-sahabat saya, badan saya mula menjadi kebas dan tidak mampu bergerak dari kaki ke pinggang, terus ke badan dan tangan. Saya tidak mampu bergerak dengan baik. Saya meminta tolong sahabat saya untuk membawa saya bertemu dengan Tok Jingga atau nama singkatannya “TJ”. Setibanya saya di rumah TJ, saya dipapah oleh sahabat saya untuk masuk bertemu TJ. Pada waktu itu saya merasakan seperti ajal saya sudah tiba. Begitu perit dan pedih penderitaan saya walaupun belum sampai sehari. 

            Sewaktu perubatan, TJ mengatakan semangkuk bihun adalah punca kepada santau ini. Ada anak muda yang ingin menguji ilmunya. Begitu kejam manusia sekarang sehingga tidak memperdulikan nyawa manusia lain dalam mencapai matlamatnya. Alhamdullillah selepas saya menjalani perubatan daripada TJ saya dalam lingkungan 10 minit daripada hampir lumpuh terus boleh duduk dan  berjalan. Saya sangat bersyukur kepadaAllah kerana memulihkan saya seperti sedia kala dan terima kasih yang tidak terkira kepada TJ juga kerana telah berusaha dan menolong saya. Terima kasih Ya Allah kerana menemukan saya dengan Guru seperti TJ. Bukan sahaja belajar tentang perubatan sebenarnya malah mengajar menjadi manusia yang baik. Terima kasih TJ. Jasa mu dikenang.

No comments:

Post a Comment